Lala pathway

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Wednesday, December 12, 2012

Hedgie Lovers! Puni & Tutti

Hye readers! ^_^
As so you know, Tutti tu belaan baru aku. Tapi what's Puni?
hehee, Puni tu pendatang baru. Sugardaddy aku selalu pesan, kalau nak bela binatang, jangan bela sekor2 je. Belalah sepasang baru beliau tak sunyi. Oh so scheeeet my daddy ^_^,

Jadi, lepas je Itting keluar aritu, aku suh paksa Benji beli hedgehogs jugak sekor. haha!
(kena paksa tuu.. haha). Dibeli dari member aku merangkap coursemate aku, jadi murah la aku beli landak2 ni. kalau kat petstore mau harga dia dekat 300 sekor. Coursemate aku pun macam petsore jugak, segala benda ada dia ada jual, tarantula, rabbit, gecko, iguana, hamster suma ada, request je. Pastu baru2 ni, ular sawa dia da hilang. aku pun musykil macam mana boleh hilang. huhu! mesti budak2 rumah dia tak lena tido malam tu, terngiang2 ular sawa belit ngap kepala. hoho!

err, lets get back to our hedgie.....
haa! si Tutti ni betina, baby lagi, Baby Cinnamon Hedgehog ... baru dalam 4 bulan lebih kot. Masa mula2 adopt dia dulu, dia takut2 lagi, selalu sentap2 duri, luka juga la jari aku ni kena duri Tutti ni. biasa la tu. baru ganaz mak jemah! :D
tapi sekarang pun dia tak berapa jinak pun, mungkin dia takut2 lagi. sensitif.

See, langsung xmo tunjuk muka.
masa ni Tutti pun pergi KTS juga, sambut Itting ^^,

A few days later, datangla Puni. A Male Salt and Pepper Hedgehog.

See.. Cute gila Puni ni tido. Anyway menda alah ni kuat tdo sebenarnya. huhu!
The name given by Benji. huhuu! Puni ni bukan baby da, da adult da, dalam 7 atau 8 bulan la.. huhu!
mahal sikit dari Tutti. Tapi beliau ni jinak gila, duri dia tak mencacak2 macam Tutti pun. Tapi part yang tak laratnya, aktif sangat, banyak kali da hilang. Tup2 da takda dalam kotak, merayap tah ke mana masuk bilik anak dara rumah oren ni. hoho! But now, he's in cage already. 

Hajat dihati, nak bela Tutti, tapi alih2, Benji bela Tutti, aku bela Puni. heee~ :D
biar Benji jinak2 kan itu Tutti dulu. 

Sapa2 yang nak bela hedgehogs, pastikan anda cukup tough untuk hadapi duri dia mencucuk tu. huhu!
Kalau Puni, duri dia da lebat, panjang2. Boleh luka tangan tu kalau dia menggulung kat tangan. Tutti duri pun tak penuh lagi, pendek je. Okay la nak gulung gentel2 beliau pun. hehe!
Makanan pun tak banyak cite, makan whiskies, whiskas, frieskies apa makanan grain tu la, asalkan bukan dedak ayam tu. huhu! Tadi baru aku try bagi Puni makan meal worm. cute gile dia makan meal worm. cup cup cup! makan meal worm, sedut2 macam megi.. waaaaa.. comelnye Puni... ^____^
takdela la geli sangat meal worm ni, hehe! (sebab mula2 tu, aku geli nak bagi beliau2 ni makan cacing. hoho)

So, that's the story of my our pets. =)
Yaa, our pets. hehe! T study week, kasi Benji bela dua2 ekor, biar berkawan je dua ekor ni. takde la sunyi sangat duk jauh2. Dorang duk jauh2, bukan dorang boleh texting2, chatting2 macam korang tu haa. :P
kasi dorang dating overnight terus! ^_^,

First day Puni sampai, beliau duk dalam kotak kasut je. hee~
terpaksa pakai glove nak pegang Puni, duri beliau tangan auwww auww sangat da. hoho

Comel kan! ^_^, Tutti was soo shy as Benji wanna snap her picture.
Puni is having a little flu. Both Cute! 


happy reading! 



nota kaki: Sila jaga makan, pakai, minum Tutti elok2. Mandikan beliau dengan air suam tau. Haa, Kak azhie, t dapat anak, wid bagi akak bela sekor, gotel2 letak dalam handbag, kalau orang nak meragut ke apa, boleh baling hedgehog, macam alat perisai la lebih kurang :P  


3 comments: