Lala pathway

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Sunday, August 26, 2012

Mengantuk Masa Memandu

5 Syawal 1433H.

Aku tidur pukul 5 pagi, gara2 mata terasa terlalu kebal untuk tertutup. Nak2 hidung tersumbat gara2 selsema. Sambil layan facebook, aku layan cite Pontianak Beraya Di Kg. Batu. dari pukul 3 sampai pukul 5. da habis baru aku tidur. Boleh pulak aku gelak sensorang da macam pontianak bila tengok Erra jadi pontianak terbang sana sini dengan Rozita Che Wan. haha! Sudahnya, pukul 5, aku paksa mata tidur jugak.

Selesai solat subuh, aku sambung tidur, pastu bangun pukul 9 pagi. Aku pun tak tahu, penyakit apa yang datang menyerang, tiba2 aku semangat nak pergi beraya umah member2 kat belah2 Bandar Kuala Terengganu. da la hidung dah jadi kilang cendol, bersin 3kali seminit, tidur tak cukup, tapi semangat pulak nak pergi beraya jauh2 which is the journey is about 2 hours. (aku tahu, ni suma gara2 hormon endorfin punya teruja sebab nak pergi beraya umah buah hati. haha!)

Perjalanan nak balik rumah masih jauh, dalam 98km. Tapi mata aku da stim. dengan hidung aktif mengeluarkan cendol tanpa henti tambahan pulak, aku tak cukup tidur. biasa aku selamba je drive jauh. Biasa ulang alik, Temerloh-Paka, Kelantan-Terengganu, tapi kali ni memang aku gila mengantok.

Dulu2, masa naik kereta jalan jauh ataupun balik kampung satu family, kiteorang ada cara nak hilangkan mengantok, biasanya cara Teka Teki paling menjadi, haha! Teka teki mestilah lucu, dan haruslah RELEVAN. (teka teki kakak aku paling bangang! haha).

Kakak: Ada monyet nama Nina, Nini, Ninu. Makan pisang atas pokok. Tiba2, Nina mati tercekik. Nini ngan Ninu tak mati pun. Haa kenapa Nina mati?

macam2 aku ngan paa aku jawab, sebab Nina makan pisang basi la, pisang Nina buruk la. Suma salah, last2 skali jawapan dia. "Sebab Nina tak baca Bismillah....."
haghamm! hahahahah!  time tu mesti keta kecoh, kata teki teki bangang la, tak relevan la, mana ada monyet baca Bismillah.. haha! mengom btol! *hahaaha! gelak tutup mulut
pastu turn aku pulak, Teka teki. (Teki teki aku lagi bangang! hahahaa!) So, bila keta da bising2, takde la mengantok. haha! Serius seronok! ^_^,

Pasang radio ataupun lagu feveret. Masa aku drive tu, nasibla aku bawak pendrive sendiri nak cucuk, alamatnya kalau aku guna pendrive sugarmummy aku, memang dah ke batu 2 la aku gamaknya. (pendrive sugarmum aku penuh lagu P.Ramlee, klasik2 dulu2, ngantok wei!) Sume lagu2 jiwa aku, Pitbull, Usher, Firehouse, Avril..bla.. bla... nak lagi mustajab untuk hilang mengantok, karok dalam keta skali. :D




Aritu, masa aku drive dari Temerloh ke Paka, aku memang gila mengantok, kakak aku kat sebelah siap suruh aku benti tdo lagi, padahal jam baru 11pagi. haha! gila ke ape nak benti tido, karang malam baru sampai rumah tido punyer pasal :P Bila aku da mengantok gile, aku pesan kat kakak aku kat sebelah.
"weh nanti bila da nampak aku mata stim2 macam ngantok tu, jerkah kuat2 eh, tapi jangan buat sekarang"
Selang 5 minit, tiba2 dia juah kat aku. "WOIIIIII!!!" gila punyer kakak, sikit lagi aku nak terbabas terkejut dia jerkah macam tu sekali. Zapp! terus cerah mata aku. haha!
*kalau tak berani, jangan buat. Please considerate about the situation, karang ke longkang t. ahaha!

Selain tu, agak2 kalau korang mengantok, sediakan jajan siap2 dalam keta. Biasa kalau long journey, aku suke belikan kuaci(tapi aku tak suka kuaci, orang lain yang makan), 100plus, pastu coklat bar (biasanya van houten ataupun cadburry). Agak2 kalau mengantok tu kunyah je apa yang ada. haha!

bukan stakat jajan, biskut raya pun boleh! 

Malah, kalau terasa mengantok, cuba minum mineral water, pastu tarik nafas tiga kali, dan cuba lihat sesuatu yang hijau. Refresh skit. Tapi kalau semua langkah2 nak hilang mengantok ni tak menjadi, nampaknya korang memang kena berehat, benti tido 15-20 minit, basuh muka. Tak pun benti je mana2 kedai, pekena nescafe ke apa, borak2, regang2kan otot, pastu baru sambung perjalanan semula. =)
Yang penting selamat sampai, lambat atau cepat lain kira. SELAMAT, tapi kalau selamat ke ambulans, takda makna jugak.

So, this is some stuffs that i would do, whenever aku mengantok. Sudahnya, masa aku drive da sampai Dungun tu, aku suruh member aku jerkah. Nasib baik Noji jerkah sopan sikit, takde la aku nak terbabas. hahaahaa!  Selamat sampai, dan masih mampu menulis entri ini. Apapun, 5 Syawal 1433H tahun ni sungguh bermakna, malah bermula 1 Syawal lagi, sudah menjadi kenangan abadi. auuwww! hahaa!


please, fasten your seat belt. :D hehe!


happy reading! ^_^




nota kaki: i cant bare to see my sisters and parents crying. But, Benji i would like to see you crying... :P





No comments:

Post a Comment